Egoistisk ja eller nej?

Hur är det här egentligen med egoismen?
Vissa människor får alla andra att göra saker åt dom. Tvätta,laga mat och betala saker för dom. Utan att anse att det här är fel. Endel säger tillochmed tat det är mannens skyldighet att ta hand om sin kvinna ekonomsikt med att kvinnan då i gengäld ska stå vid spisen och göra de husliga sysslorna. DÅ är det helt enkelt inte egoism klängre utan en helt annan diskution.
Runt om mig har jag vänner som jag anser vara egoister. Däremot är jag för feg för att säga det till dom. Varför? Jo för det är helt enkelt inte min sak. För jag tror att allt man gör kommer trefaldigt tillbaka. Så han eller hon som bara bryr sig om sig själv kommer i slutändan bli ensam.
Så här skriver wikipedia om egoism " som främst beaktar sina egna behov och villkor; som främst ser till att en själv mår bra, aldrig bekostnad av andras välmående; som (tydligt) gynnar sig själv hellre än andra"
Ja vad ska man säga. För att inte gå in för djupt på situationer som då gör att människor i min omgivning känner sig prickade så låter jag de vara osagda. Men ni vet ju mer er själva hur läget är. Så då borde ni också veta med er att det inte är roligt att vara ensam bara för att den enda man brydde sig om var sig själv.
Men på något sätt så har vi framställt egoistisk som något fint. På många internet sidor har man bilder på sig själv och skriver tex "ego bilder" "egoistisk som man är" listan kan göras lång.
Så är egoism något man bör vara stolt över att man är? Eller något man inte alls borde vara?
Jag tycker att man varken bör vara för givmild eller för egoistisk. Tycka är en sak däremot och agera är en annan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0