Bea öppnar receptboken :)

Så nu har jag tänkt såhär. Jag är ju faktiskt bagare/konditor. Så tänkte att varför inte lägga upp lite recept här? Inte så super avacerade saker då :) För ibland kan det ju gå helt galet och det vill man ju inte! :) Ibland vill man ju bara flasha lite framför sina nära och kära med att baka något men har inte kunskaper för det :)

Först ut är min älskade pannacotta som passar till allt från fredagsmys till efterätt :)

Detta behöver du till 4 personer :

3 dl vispgrädde
0,5 vaniljstång
1 kanelstång
4 st kardemumma kärnor
0,5 dl socker
2 st gelantin blad eller ½ tsk gelantinpulver

Garnering: Frukt,bär eller rispad choklad :)

1.
Skrapa ur vaniljstången. Koka upp grädde,socker,vaniljstång med fröna,kanelstång och de krossade kardemumma kärnorna.

2. Blötlägg gelantinet i kallt vatten i minst 5 minuter. När grädden kokat upp, dra av kastrullen från plattan. Rör ner gelantinbladen så att de löser sig. OBS! Se till att det inte blir några klumpar. Sila av gräddblandingen.

3. Häll upp i portionsformar och ställ i kyl i ett par timmar eller tills att det stelnat. Stjälp pannacottan eller servera direkt i formarna. Ibland måste man doppa formarna i varmt vatten för att pannacottan ska släppa. Detta måste ske rätt snabbt annars mister pannacottan sin form.

Tips!
Jag brukar använda matlagningsgrädde iställer för vanlig vispgrädde då jag tycker att det blir en lenare smak och inte denna feta känslan man kan få i gomen. Tänk på att de formar du använder kanske inte alltid stämmer med detta recept. Så var alltid beredd på att du kan få göra en sats till. Så ha gärna ingredienser hemma för en extra sats.
Brukar även ta lite mer kardemumma då jag tycker det är gott :) Du kan även ta bort kardemumma och kanel och använde någon annan smaksättning om du vill det :)

 Observera att bilden inte är taget ut av mig :) Men så här kan det tex se ut om du väljer att garnera med frysta hallon! Fast färsk frukt är alltid godast :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0