Vårdepression

Eftersom att jag har varit deppig sedan i februari typ så har Sara gått och trott att jag ahr vårdepression. Så nu har jag läst det. Och ja, jag kanske har vårdepression.

Många blir glada av våren, men inte alla.Trötthet, likgiltighet och en minskad sexlust – känner du igen symtomen? Då kan du ha drabbats av vårdepression.– Nästan alla känner av svängningen mellan årstiderna men vi har olika känslighet, säger Bertil Dahlgren, läkare och ansvarig för helhetsdoktorn.se.

Vårdepression är ett vanligt tillstånd och är säsongsbunden tillsammans med andra säsongsbundna depressioner som höst och vinterdepression, säger Bertil Dahlgren. Vanliga tecken på vårdepression är extrem trötthet, likgiltighet, stress, ökat sötsug, viktuppgång, minskad sexlust sömnstörning med ökat eller minskat sömnbehov, morgonångest, för tidigt uppvaknande, nedsatt minne samt koncentrationssvårigheter.

 

Efter att ha fortsatt läsa artikeln som jag hittade på aftonbladet. Så känner jag att ja, det jag kopierat stämmer in på mig. Känns som ett evigt PMS humör. Jag känner mig inte lika glad längre och lusten att stiga upp till jobbet på morgonen är inte lika lockande. Men det jag inte kopierat. Där det står om de svåra depressionerna stämmer inte in. Jag är inte självmords benägen. Jag bara gråter, är extremt trött och allt känns likgiltigt. Något som jag, när jag tänker efter. Har haft åtminstonde i fyra år. I vissa fall har det varit som så att jag knappt vågat åka tunnelbana för att jag har kunat somna och sedan vakna upp tio stationer för långt bort än vart jag skulle.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0