Bakat alldeles föööör mycket!

Nej nu ska jag nog ta och sätta hänglås på ugnen! Detta har gått ALDELES för låååångt! Nu har jag bakat så pass mycket att jag inte ens får plats med det i frysen. Kan ju inte direkt ta med det till jobbet heller.. Då jag jobbar i ett bageri. Ska jag ta med mig mina lussebullar dit? haha skulle inte tro det va ;)


Här kommer iaf receptet!

LUSSEKATTER OCH SAFFRANSBULLAR (ca 40 st)

Ingredienser till degen
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
1 ägg
2 pkt saffran
3 dl socker
½ tsk salt
ca 17 dl vetemjöl ( jag tog 15 till att börja med, och tillsatte sedan ca en halv dl til, så häll INTE allt på en gång )

FYLLNING till saffrans bullarna
150 gram smör, rumstep
vaniljsocker

Pensling
1 ägg pärlsocker,hyvlad mandel och russin (russinen är för katterna)

Såhär gör du:

smula jästen i en stor bunke.  Smält smöret och häll ner det i mjölken. Häll mjölk blandningen i bunken med jäst, se till så att jästen löser sig helt. Häll i alla ingredienser förutom mjölet. Blanda. VÄND sedan ner mjölet i smeten. Arbeta degen tills den säpper ifrån bunkens kanter. Låt degen jäsa under duk i 30 minuter. För snabbare jäsning, sätt bunken på spisen där det är varmt och gottit. Sätt ugnen på 225 grader.
Ta upp degen på bordet, arbeta den slät och blank.  Jag delade min del i två lika stora delar, en till katter och en till bullar. Men här är det du som bestämmer vad du vill göra utav din deg =)

Lussekatter:

Dela degen i 15 lika stora delar. rulla ut varje deg lika mycket. sedan är det bara att snurra längderna åt varsitt håll, lägga på bakplåtspapper. lägg en duk över och låt jäsa i ytterliggare ca 30 min. Tills de blir dubbelt så stora. Så tänk på att göra plats på plåten, då de även blir lite större i ugnen. pensla med ägg och sätt i ett russin i varje ögla. baktiden är CA 8 min beroende på ugn och storlek på katterna

Bullar

Kavla ut degen. i en rektangulär form. Bre ut smöret på 2/3  av degen. Strö över Vaniljsocker. Vik den delen som inte är smörad över halva den smörade deghalvan. Vik den resterande halvan över det du redan vikt.  Kavla ut till önskad storlek. Skär lagom tjocka remsor. Snurra varje remsa runt runt runt.. Så det blir som en snurra helt enkelt. Låt jäsa i ytterliggare 30 min. Pensla med ägg,pärlsocker och rivna mandlar.  Baktiden är 10-12 min. BEROENDE på ugn och storlek på bulllarna





Hoppas ni njuter av dessa bullar lika mycket som jag gör =) Nu ska jag fortsätta njuta utav mitt smultron te och en god saffransbulle! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0