Bakade piroger


Idag efter jobbet så var jag så trött att jag somnade och sov i ca 2 timmar ;) Blev att åka till affären efter det och inhandla lite ingredienser som fattades till mina hemma gjorda piroger =)


Recept på pirogerna :

9 dl mjöl
halvt paket jäst
1 tsk salt
2 msk olja
3 dl ljummet vatten
1 ägg

Fyllning:
ca 400 g köttfärs
en halv burk groddar
en liten burk majs ( ca 135 g)
1 msk tacomix
370 g krossade tomater med chilli smak
chillikrydda efter tycke

rivenost som man lägger ovan på kötfärsåsen, 1 ägg till strykning utav prioger och att "limma" ihop pirogerna med.

Hur gör du?
Sätt på ugnen på 225 grader. sätt degen. den ska stå och jäsa i ca 30 minuter. Om du gör köttfärsåsen samma dag, gör den medan degen jäser. Ställbunken  med degen i vid spisen så går det lite fortare. När båda momenten är klara. Lägg en lagom stor klick utav köttfärsåsen på den utkavlade degen. Strö lite ost ovan på klicken köttfärsås. Förslut med att stryka ett tunt lager ägg runt om köttfärsås klicken. Vilken form du vill göra på pirogerna bestämmer du själv.

Mina prioger stod inne ca 15 minuter. Men kika gärna till de efter ca 10 min. Då ALLA ugnar är olika beroende på hur gamla de är osv ;)
Köttfärsen funkar att göra dagen innan, tänk då på att den inte blir lika "såsig" då. Kan upfattas som enklare att arbeta med =)

Mina blev supergooooda! och



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0