Bea bakade bullar igår :)

Kom hem igår och egentligen ville jag bara lägga mig bekvämt i soffan med en stoooooor skål popcorn och en stooooor skål chips haha en under varje arm typ. men det blev inte riktigt så. Först var det dags för middag och sedan fick jag den där snilleblixten att baka bullar :P 
 Bulalrna blev riktigt goda, inte riktigt som jag förväntade mig men här komemr receptet :) för den som inte orkar engagera sig allt för mycket men ändå ha goda bulalr i frysen, elelr ja, i magen ;)

         Klaras bullar ca 30 st

        Ingredienser: 
            50 g färsk jäst
100 g margarin el smör
3 dl mjölk
½ ägg, uppvispat
½ tsk salt
¾ dl strösocker
ca 8 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g rumsvarmt margarin
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
½ uppvispat ägg, till pensling
pärlsocker till garnering

Gör så här

Ställ ca 30 st pappformar på 2 st plåtar.
Vispa ägget i en mugg.
Smula sönder jästen i en bunke.
Smält margarinet sakta. Tag kastrullen från värmen. Tillsätt mjölken. Degvätskan blir då så varm som den skall vara 37°.
Häll degvätskan över jästen och rör om så att den löser sig.
Tillsätt hälften av det uppvispade ägget, salt, socker och 7 dl av mjölet.
Arbeta degen kraftigt i bunken. Sätt sedan till ytterligare mjöl så att degen blir blank och smidig. Den ska vara ganska lös.
Klicka med hjälp av två matskedar ner degen i formarna.
Rör samman ingredienserna till fyllningen. Med hjälp av två teskedar trycker du sedan ner fyllningen i varje bulle. Tryck ordentligt, ända ner till botten.
Låt jäsa under duk på varm och dragfri plats i köket i 30-45 min. Värm ugnen under tiden till 250°.
Pensla runt fyllningen med resten av det uppvispade ägget. Strö på pärlsocker.
Grädda på nedersta falsen i omkring 8 min tills bullarna fått lagom färg.
Låt svalna på galler mellan två bakdukar. Bra att frysa.

 

Enjoy gott folk!


Kommentarer
Postat av: Bagare

Pinsamt att en utbildad bagare bakar med margarin!

2011-10-01 @ 22:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0